Víte, co nebo kdo je Felbabka? Naši šesťáci už ano. Jedná se o malou obec ležící nedaleko Hořovic. A právě při průjezdu obcí s tak nezvyklým názvem vznikla myšlenka uspořádat pro žáky druhého stupně projektový den. Původně měl být zaměřený pouze na fyziku, ale po poradě ve sborovně bylo rozhodnuto, že to bude projektový den přírodních věd.
V listopadu loňského roku se začalo s výběrem úkolů, úloh a pokusů z přírodopisu, fyziky, chemie, zeměpisu a matematiky. Přestože matematika mezi přírodní vědy přímo nepatří, neobejdou se bez ní. Po výčtu předmětů určitě nemusím dlouze vysvětlovat, proč náš projekt dostal název PŘimíCHej Fenykl.
V průběhu ledna začala příprava pracovních listů a křížovek, která trvala až do dubna. Na začátku druhého pololetí se pak ve sborovně druhého stupně začaly hromadit potřeby na vyrábění, jako například PET lahve, lepicí pásky, špachtle, měděný drát, skleničky, brčka, balonky a mnoho dalšího.
Po několikaměsíčních přípravách nadešel 30. duben 2025 - náš den D. Žáci do poslední chvíle záměrně příliš netušili, co je čeká. Někteří si mysleli, že budou celý den hrát hry. Jiní očekávali hodně příkladů z fyziky, možná proto se trochu obávali. Další se těšili na zábavu a „že se nebudou muset učit". Přesto, aniž by to tušili, se učili.
V průběhu projektového dne pracovali žáci ve skupinách. Řešili křížovky, ve kterých využili své znalosti nabyté v průběhu školního roku. Aby od sebe nemohli opisovat, měla každá skupina svou vlastní, proto jich vzniklo neuvěřitelných 40. Dále si zkoušeli různé pokusy, poznávali, počítali, vyhledávali, skládali a vyráběli podle návodů. Protože každý ročník měl jiné úlohy zaměřené tematicky podle probíraného učiva, není možné vše popsat.
Někdy se úplně nedařilo - Heronova fontána tekla tam, kde neměla. Zato z katapultů se střílelo přes celou třídu. Jindy nemohla skupina vyřešit sirkový hlavolam a tu přišel spolužák z jiné skupiny a s úlohou pomohl. Nastala také situace, kdy nepomohli spolužáci ani tablety, které měli žáci po celou dobu projektu k dispozici, a tak vypomohli učitelé nebo paní asistentky. Žáci pracovali s úsilím a řada těch, kterým tak úplně nejde učení, vynikla při praktických činnostech.
Žáci si z projektového dne odnesli mnoho zkušeností. Část z nich zjistila, že není tak snadné si vše najít na internetu, jak si doposud mysleli, a přeci jen je nutné osvojit si základní znalosti.
V šestém ročníku vytvořili paní učitelky z obou tříd smíšené skupinky. Žáci se tak mohli lépe poznat a navázat spolu nové vztahy.
Cílem projektového dne bylo, aby žáci využili své znalosti i při praktických činnostech, vyzkoušeli si něco nového, pracovali společně a zažili vyučování trochu jinak. Přestože projektové vyučování se na naší škole uskutečňuje, projektový den přírodních věd byl pro nás výzvou. Byl náš první tohoto typu. I když byl náročný a vyžadoval velké nasazení všech zúčastněných, určitě nezůstane poslední. Všichni už se těšíme na další ročník. Ing. Bc. Kateřina Pašková
Z fotek a videí uvidíte, že to byla SKVĚLÁ AKCE!😉
Fotografie, videa katapult, andělské zvonění, fontána, cívka.